NULL
Uprostřed Gymnázia Strakonice vyrostlo Cosi. Lidé kolem toho chodí, děsí se toho, smějí se tomu, nadávají na to, kývají nad tím uznale hlavou, přemýšlejí o tom. Jedná se o jakousi instalaci, skládající se ze „sochy“ uprostřed atria, drátů, které se skrze zdi dostávají dovnitř, a něčeho jako „informační tabule“ na oknech, kde jsou různá hesla a obrázky, zpracované výtvarkáři naší školy. Nikde žádný název nebo návod k použití.
Co to tedy má znamenat? Za ten týden, co tady to Cosi stojí, už jsme nějak došli k tomu, že se to bude týkat pojmu „totalita“. Ač mnoho lidí takovýhle podivný zásah do zajetého běhu gymnázia odsoudilo, podařilo se to, oč jsme my (tvůrci) usilovali – rozpoutat debatu, díky níž se lidé sami dostanou k obsahu sdělení. To, že se to všechno týká totality, už víme, další sdělení a přesah už musíme my (gymnazisté) dodat sami.
Než tedy tvůrci sochy vyjevili, o co jim jde, zeptali se ostatních „Co si o tom myslíte?“. Shromáždilo se něco kolem třiceti vyjádření, z nichž několik zveřejníme.
Nejobsáhlejší skupina se ke smyslu instalace nevyjadřovala, spíše se snažila vymezit a dát najevo, že je nad jakýkoli zájem povznesena. Je třeba říct, že i tento postoj je legitimní a na něco ukazuje. Diváci nad instalací nepřemýšlí jako nad něčím, co se jich týká, ale nad jakýmsi výmyslem „těch shora“. Příspěvky se tu pohybují od těch vyloženě vulgárních a dehonestujících (omlouváme se, ale protože vulgarita není cool, s ohledem na mladší žáky je nebudeme uvádět), až po celkem kreativní a laskavé vtípky typu: „LEPŠÍ NEŽ PRÁZDNÉ OKNO – ALE STROMEČEK CHCEME ZPĚT!“, „CHCEME VEN STROMEČEK S PERNÍČKY!“, „Jste idolové dneška“, „MILUJU KARIMKA :*“(Karima Ibrahima Chaláva Ismaila Abdula Razaka pozn. red.) „Nad některými obrázky pravidelně masturbuji“ nebo jen prosté „Ahoj“ na obalu od žvýkačky. Sem by se řadilo i upravení hesla „Republiku si rozvracet nedáme.“
Zřídka se objevily názory vyloženě pohoršené: „Zohyzdění školy, nechápu.“ Více jednoduše odmítavé nebo kritické „JE TO … (rozuměj legrace) ? NEBO TO MYSLÍTE VÁŽNĚ?“, „Nic moc, jakože to nechápu, no :P“, „Nechápu souvislost sochy a totality.“ Zajímavé je rovněž porovnat vyjádření: „Nechápu to, a proto si nic nemyslím.“ s vyjádřením: „Nevím, o co jde, ale vypadá to zajímavě.“ Obě říkají vlastně totéž, rozdíl je jen v přístupu.
Další: „DEPRESIVNÍ“, „Je to hrozně děsivý a kouká mi to přímo na skříňku!“, „BOJÍM SE TOHO HADA“, „JE TO HNUS!“, „VERY FUNNY HOHOHO“, „STRAŠNÝ :)“, „NE“, „FŮJ“, „Meh“, „SEM PRO VÁŠ REŽIM CHCI TAM CHCI SE STÁT VAŠÍM VŮDCEM“, „Z ostnatého drátu mám noční můry.“, „HLAVNĚ PROSÍMTĚ NEBREČ!“
Kromě toho se objevila i řada povzbuzení a pochval, což nás těší. Za všechny uvedu jen větu: „Míra Žitný je hrdina“
Další názory byly už komplexnější.
„Je to hezký nápad, na totalitu by se určitě zapomínat nemělo a je příjemné vidět, že někdo něco dělá. Ta socha je ale hrůzostrašná a vůbec nechápu, co má symbolizovat. 9/10“
„Celkově se mi projekt líbí. Jsem ráda, že se nějak využily jinak nevyužívané prostory. Nápad je fajn, jenom bych vylepšila prostředky. Až příliš popisné obrázky, nejednotnost celkového projektu.“
„A TO, ŽE DNES LIDÉ NEMAJÍ PRÁCI JE V POŘÁDKU? ŽE BOHATÍ, NENASYTNÍ JEŠTĚ VÍC BEROU? PRAVICE JE V POŘÁDKU?“
K diskusi. Zamyslel bych se nad tím, jak pisatel rovnou předpokládá, že projekt brojí proti levici (přitom to, co instalace vyjadřuje, může být stejně tak dobře totalitarismus pravicový, jde o orwellovský totalitarismus obecný) Neřeknu ale nic nesprávného, když upozorním, že právě znechucenost a nenávist čišící z těchto slov, je živnou půdou pro další totalitární režim.
„Pod citát: „Přijmi náš názor za vlastní.“ by se měla podepsat naše škola. Takhle přesně žijeme.“
„Myslím si, že to perfektně vyjadřuje prostředí na naší škole. Jsme ovázáni ostnatým drátem a jsou nám brány naše vlastní názory. „Přijmi náš názor za vlastní“ je přesná ideologie naší školy. Palec hore“
Zajímavé se zamyslet, co oba pisatele asi vedlo k takovému postoji. Rozhodně je tím částečně pochopeno to, na co jsme během práce na projektu mysleli nejvíce, totiž totalita jako princip, který nemusí být nutně spojen s konkrétními politickými režimy nebo politickými režimy vůbec – totalita jako aktuální nebezpečí.
Tento článek najdete i ve speciálním vydání Grafomana, který koluje zadarmo po škole. Musím zmínit fakt, že poslední dva názory jsme se po zralé úvaze rozhodli do výtisku nezařadit... A to i přesto, že je považujeme za legitimní a hodné diskuse. I z toho důvodu plánujeme, že projekt vyústí v jistou formu workshopu pro studenty druhého stupně, kde se, mimo jiné, i těmto názorům dá patřičný prostor.
Jan Mrázek
PS.:Autorce komentáře: „PĚKNÉ ALE TAKÉ BYCH SE CHTĚLA ZAPOJIT.“ bych chtěl vzkázat:„Zapoj se.“