19. ledna 2014

Republiku si pozvracet nedáme aneb Názory z ankety „Co si o tom myslíte?“

Napsal Jan Mrázek

NULL

Uprostřed Gymnázia Strakonice vyrostlo Cosi. Lidé kolem toho chodí, děsí se toho, smějí se tomu, nadávají na to, kývají nad tím uznale hlavou, přemýšlejí o tom. Jedná se o jakousi instalaci, skládající se ze „sochy“ uprostřed atria, drátů, které se skrze zdi dostávají dovnitř, a něčeho jako „informační tabule“ na oknech, kde jsou různá hesla a obrázky, zpracované výtvarkáři naší školy. Nikde žádný název nebo návod k použití.

Co to tedy má znamenat? Za ten týden, co tady to Cosi stojí, už jsme nějak došli k tomu, že se to bude týkat pojmu „totalita“. Ač mnoho lidí takovýhle podivný zásah do zajetého běhu gymnázia odsoudilo, podařilo se to, oč jsme my (tvůrci) usilovali – rozpoutat debatu, díky níž se lidé sami dostanou k obsahu sdělení. To, že se to všechno týká totality, už víme, další sdělení a přesah už musíme my (gymnazisté) dodat sami.

Než tedy tvůrci sochy vyjevili, o co jim jde, zeptali se ostatních „Co si o tom myslíte?“. Shromáždilo se něco kolem třiceti vyjádření, z nichž několik zveřejníme.

Nejobsáhlejší skupina se ke smyslu instalace nevyjadřovala, spíše se snažila vymezit a dát najevo, že je nad jakýkoli zájem povznesena. Je třeba říct, že i tento postoj je legitimní a na něco ukazuje. Diváci nad instalací nepřemýšlí jako nad něčím, co se jich týká, ale nad jakýmsi výmyslem „těch shora“. Příspěvky se tu pohybují od těch vyloženě vulgárních a dehonestujících (omlouváme se, ale protože vulgarita není cool, s ohledem na mladší žáky je nebudeme uvádět), až po celkem kreativní a laskavé vtípky typu: „LEPŠÍ NEŽ PRÁZDNÉ OKNO – ALE STROMEČEK CHCEME ZPĚT!“, „CHCEME VEN STROMEČEK S PERNÍČKY!“, „Jste idolové dneška“, „MILUJU KARIMKA :*“(Karima Ibrahima Chaláva Ismaila Abdula Razaka pozn. red.) „Nad některými obrázky pravidelně masturbuji“ nebo jen prosté „Ahoj“ na obalu od žvýkačky. Sem by se řadilo i upravení hesla „Republiku si rozvracet nedáme.“

Zřídka se objevily názory vyloženě pohoršené: „Zohyzdění školy, nechápu.“ Více jednoduše odmítavé nebo kritické „JE TO … (rozuměj legrace) ? NEBO TO MYSLÍTE VÁŽNĚ?“, „Nic moc, jakože to nechápu, no :P“, „Nechápu souvislost sochy a totality.“ Zajímavé je rovněž porovnat vyjádření: „Nechápu to, a proto si nic nemyslím.“ s vyjádřením: „Nevím, o co jde, ale vypadá to zajímavě.“ Obě říkají vlastně totéž, rozdíl je jen v přístupu.

Další: „DEPRESIVNÍ“, „Je to hrozně děsivý a kouká mi to přímo na skříňku!“, „BOJÍM SE TOHO HADA“, „JE TO HNUS!“, „VERY FUNNY HOHOHO“, „STRAŠNÝ :)“,NE“, „FŮJ“, „Meh“, „SEM PRO VÁŠ REŽIM CHCI TAM CHCI SE STÁT VAŠÍM VŮDCEM“, „Z ostnatého drátu mám noční můry.“, „HLAVNĚ PROSÍMTĚ NEBREČ!“

Kromě toho se objevila i řada povzbuzení a pochval, což nás těší. Za všechny uvedu jen větu: „Míra Žitný je hrdina“

Další názory byly už komplexnější.

Je to hezký nápad, na totalitu by se určitě zapomínat nemělo a je příjemné vidět, že někdo něco dělá. Ta socha je ale hrůzostrašná a vůbec nechápu, co má symbolizovat. 9/10“

Celkově se mi projekt líbí. Jsem ráda, že se nějak využily jinak nevyužívané prostory. Nápad je fajn, jenom bych vylepšila prostředky. Až příliš popisné obrázky, nejednotnost celkového projektu.“

A TO, ŽE DNES LIDÉ NEMAJÍ PRÁCI JE V POŘÁDKU? ŽE BOHATÍ, NENASYTNÍ JEŠTĚ VÍC BEROU? PRAVICE JE V POŘÁDKU?“

K diskusi. Zamyslel bych se nad tím, jak pisatel rovnou předpokládá, že projekt brojí proti levici (přitom to, co instalace vyjadřuje, může být stejně tak dobře totalitarismus pravicový, jde o orwellovský totalitarismus obecný) Neřeknu ale nic nesprávného, když upozorním, že právě znechucenost a nenávist čišící z těchto slov, je živnou půdou pro další totalitární režim.

Pod citát: „Přijmi náš názor za vlastní.“ by se měla podepsat naše škola. Takhle přesně žijeme.“

Myslím si, že to perfektně vyjadřuje prostředí na naší škole. Jsme ovázáni ostnatým drátem a jsou nám brány naše vlastní názory. „Přijmi náš názor za vlastní“ je přesná ideologie naší školy. Palec hore“

Zajímavé se zamyslet, co oba pisatele asi vedlo k takovému postoji. Rozhodně je tím částečně pochopeno to, na co jsme během práce na projektu mysleli nejvíce, totiž totalita jako princip, který nemusí být nutně spojen s konkrétními politickými režimy nebo politickými režimy vůbec – totalita jako aktuální nebezpečí.

Tento článek najdete i ve speciálním vydání Grafomana, který koluje zadarmo po škole. Musím zmínit fakt, že poslední dva názory jsme se po zralé úvaze rozhodli do výtisku nezařadit... A to i přesto, že je považujeme za legitimní a hodné diskuse. I z toho důvodu plánujeme, že projekt vyústí v jistou formu workshopu pro studenty druhého stupně, kde se, mimo jiné, i těmto názorům dá patřičný prostor.

 

Jan Mrázek

PS.:Autorce komentáře: „PĚKNÉ ALE TAKÉ BYCH SE CHTĚLA ZAPOJIT.“ bych chtěl vzkázat:„Zapoj se.“