NULL
Uprchlická krize představuje pro Evropu zatěžkávací zkoušku, o tom není pochyb. Nese s sebou zajisté určitá úskalí, ať už v podobě možného zhoršení bezpečnosti, nebo tlaku na sociální systém. Nebyla však Evropská unie založena právě na solidaritě, lidskosti a rovnosti mezi lidmi? Aneb jak motto EU zní: "Jednota v rozmanitosti". Pojďte se se mnou vrátit na pondělní přednášku Dr. Salmana Hasana, řešící právě aktuální problém uprchlické krize a poskytující doktorův názor a všeobecný pohled na celou věc. S trochou (trochou víc) mého osobního názoru.
Pan Hasan, jak již mnozí z vás ví, se prezentuje jako bývalý muslim s absolvovanými studiemi islámu, který následně díky zázračnému vyléčení se z rakoviny konvertoval ke křesťanství, prohlédl pravdu a objevil toho jediného pravého Boha. A upřímně, nezavání vám to již na samém počátku zaujatostí? Není žádným tajemstvím, že většina náboženství, a to včetně křesťanství, nahlíží na ostatní víry skrze prsty, ať už radikálně, či umírněně. Vždy je přítomna jakási forma nerespektování toho druhého. Tento fakt ale samozřejmě panu Hasanovi nebrání v tom, vyjádřit svůj názor. Žijeme snad v zemi, kde panuje demokracie, není-liž pravda? Jediným mým cílem, proč jsem zdůraznil tuto skutečnost, je, abychom tuto pravdu brali v potaz i nadále.
Ještě na úvod bych rád uvedl na pravou můj postoj k víře. Přestože jsem ateista, a to ateista hrdý, respektuji jakákoliv náboženství a jejich podoby, pakliže splňují určité zásady, jakými jsou například dodržování lidských práv a svobod. Tedy zásady, jež jsou v souvislosti se současnou situací aspekty bouřlivě diskutovanými. Umím si představit, jak mi můžete nyní oponovat, že právě tyto náležitosti islám nesplňuje. Neskrývaným faktem je, že se dobrovolně přikláním k prouprchlické straně barikády. Věřím v lidskou solidaritu. Netvrdím však, že islám je neškodný. Korán může být zneužit velmi radikálně, jak nyní můžeme pozorovat velmi intenzivně v podobě Islámského státu, ale neshledávám tento fakt záminkou pro odsuzování všech muslimů. A nalijme si čistého vína, nemusíte chodit tak daleko, abyste zjistili, že celá Evropa pod nátlakem církve a křesťanství si zažila v minulosti své a té krve se neprolilo neprolilo málo. A i Bible, stejně jako Korán, stejně jako jakákoliv jiná (ne)náboženská kniha se dá vykládat ku prospěchu vlastnímu, zvlášť když jsou některé její pasáže a citáty vytrženy z kontextu. Bible by tímto způsobem také nepůsobila jako to nejmilejší čtení na dobrou noc.
Od pana Hasana jsem jakožto od bývalého muslima, jenž nabyl novou perspektivu svým dlouholetým pobytem v Evropě, očekával pragmatickou diskusi, jak kritickou, tak i obrannou. Bohužel jsem se jí nedočkal. Naopak jsme si vyslechli hodinu dlouhou přednášku a monolog naplněný neustálým nerespektováním a haněním islámu jako takového, ale co hlavně, muslimů. Přiznám se, že se v tomto řídím lidským rozumem a svými sluníčkářskými a havlistickými přesvědčeními a logikou. Je možné, aby z několika sta milionů muslimů měl doopravdy každý v sobě zaseté zlo – byl spícím teroristou? Jak je možné, že po Evropě a po celém světe žijí muslimové, kteří se plně integrovali do společnosti, nikomu nevadí, odvádějí daně, pracují – stejně jako kterýkoliv jiný občan? Jsou to doopravdy jen spící sebevrahové, ochotní položit život při teroristickém útoku? Mám pocit, že za pomoci zdravého lidského rozumu si dokážete odpovědět sami.
Zároveň byl v průběhu celé přednášky znatelný vliv vyznání pana Hassana právě při rozdělování imigrantů přicházejících do Evropy na ilegální imigranty (označovaní také jako ekonomičtí imigranti) a uprchlíky. Takovéto dělení je v naprostém souladu s mým přesvědčením, ale jen do té doby, než přijde na jednotlivé obrázky, které mají jistým způsobem tyto dvě skupiny od sebe odlišit. Jedna fotografie ukáže skupinu mladých mužů oděných do hezkého oblečení, kteří ani zdaleka nevypadají jako váleční uprchlíci. Jsou to samozřejmě od prvního do posledního striktně muslimové, samozřejmě. Druhá fotografie ukazuje malou holčičku s rodinou v roztrhaném oblečení a špinavou v obličeji. Začínáme tedy částečně hrát na city. Tito lidé jsou prezentováni jako uprchlíci. Jenže pouze křesťanští. Dostáváme se tedy k tomu, že je nám nepřímo řečeno, že muslim nemůže být, na rozdíl od křesťana, uprchlík.
Přednáška byla, již podle očekávání, zakončená poměrně známou frází křesťanů. Milujme nejdříve své nepřátele a až potom své bližní. Logicky. Protože vůbec jsme doposud ani zdaleka nenaslouchali muži, který chce zničit islám a nejraději i všechny jeho vyznavače.
Tímto protipólem k pondělní besedě bych chtěl vyjádřit svůj apel na vás, leč předpokládám, že všichni jste dostatečně inteligentní na to, abyste to pochopili. Osobní názor se utváří postupně, po zpracování faktů, zdrojů a pohledů z různých perspektiv. Volím proto ale množné číslo, neboť z jedné perspektivy a jednostranných zdrojů, čehož byla proběhnuvší diskuse exemplárním příkladem, přilévá jen do ohně hlasitých protestů lidí, kteří o situaci nemají ani zdaleka širší záběr, a podporuje, a teď použiji silná slova, xenofobii a rasismus.
Závěrem... Obávám se, že si Dr. Hasan spletl přednášku o islamizaci a uprchlické krizi s hodinkou propagující křesťanství.
Tomáš Pacovský
(Zdroj obrázku: ksjesenik.cz)