NULL
Trvalo to téměř čtyři roky. Po dlouhých veřejných i zákulisních jednáních a lobbistických bojích se redakci Grafomana konečně podařilo prosadit Nástěnku. Do provozu ji uvedl 6. 10. 2015 vrchní nástěnkář, stolař a stěhovák David. Proč ale nebyla zprovozněna mnohem dříve?
[caption id="attachment_3551" align="alignright" width="277"] Z 84 % hotová Nástěnka.[/caption]
Psal se duben roku 2013, když se skupinka podivínů navštěvujících (ab und zu) strakonické gymnázium rozhodla založit školní literární plátek – Grafoman. Počet redaktorů i článků rostl, webové stránky se plnily, ale magazín stále nebyl čtený tak, jak by si jeho představenstvo představovalo.
Je více než jasné, že to mohlo mít jen jediný důvod – totiž špatný marketing, propagaci a pak ještě mimo jiné i vzájemnou konstelaci Marsu a Jupitera. Jak je možné, že tu Nástěnka nebyla odjakživa? „Já mám rád všechno spíš digitální,“ odpověděl digitální nomád a historicky první šéfredaktor Grafomana, Matouš Vinš. Jeho nástupce Martin Klecán se vyjádřil, že by to bylo zkrátka moc mainstreamové a že Johann
[caption id="attachment_3559" align="alignleft" width="250"] Každý dělal svou práci.[/caption]
Carolus v roce 1605 při zakládání prvních tištěných novin v Evropě, Relation aller fürnemmen und gedenckwürdigen Historien, také žádnou nástěnku neměl. Mistrova slova doplnil jeho současník, známý popový zpěvák a hvězda diskoték Jan Mrázek, se zamyšleným výrazem: „Papír shoří, ale myšlenky přežijí navěky.“ První zástupkyně něžného pohlaví na postu šéfredaktora Růža Jirsová měla pak po odchodu těchto legend plné ruce práce, aby Grafomana po té spoušti, kterou po sobě zanechalo bývalé vedení, vůbec udržela.
[caption id="attachment_3554" align="alignright" width="275"] A práce bylo dost.[/caption]
Realizace nápadu tak zbyla na generaci pisálků okolo sluníčkáře Víta Maloty. Ten se skutečně celý rozzářil, když vedení dalo na začátku září projektu Nástěnka zelenou. Měsíc pak probíhaly všemožné úpravy, aby byla Nástěnka použitelná a splňovala patřičné předpisy. „Ke značnému zdržení došlo hlavně s vypuknutím kauzy Volkswagen, Nástěnka totiž o kousek nesplňovala emisní normu EU. Bruselští byrokraté se ještě snažili prosadit poměr užitých materiálů půl na půl (molitan a dřevo), kvůli rasové vyváženosti, ale naštěstí sešlo i z toho. Dalším problémem pak byla i barva použitá při nátěru Nástěnky a to, že někdo z redakce ve svém článku někdy použil termín ,pomazánkové máslo',“ uvedl ředitel školy mgr. Miroslav Hlava. Korektorka Alžběta Poskočilová pak dlouze bojovala proti onomu velkému N na začátku slova Nástěnka. „Tohle přes mě nikdy neprojde, to nedopustím. Nikdy. On už původ slova nástěnka naznačuje, že by ta věc měla být přidělána na stěně a ne na čtyřech nohách, takže já jsem pro název načtyřnožka.“ Pak sice ještě pokračovala ve výčtu pádných (a řádně zkorekturovaných) argumentů, ale nikdo ji už neposlouchal.
[caption id="attachment_3552" align="aligncenter" width="123"] Vrcholná tvorba Davida Kuncla - The Grafoman.[/caption]
No, a teď tu Nástěnka hrdě stojí a prezentuje naši práci takovou, jaká je. Děkujeme vedení školy za to, že nám ji tak rychle sehnalo, a děkujeme hlavně vám, že nás čtete – bez toho by to totiž nikdo nedělal. :)
Martin Jelínek
(foto: redakce)