23. června 2020

Maturita 2020

Napsala Kristýna Kokrdová

TADY MÁ BÝT OBRÁZEK   Z důvodu nařízení vlády týkajících se opatření proti koronaviru se letos maturanti museli uchýlit k samostatné přípravě na maturitu již od dubna. Pro mě osobně měla tato situace své plusy i mínusy. Mohli jsme se více zaměřit na maturitní předměty a také jsme dostávali méně učiva, které jsme si vypracovávali postupně. Problematičtější byla pouze výuka teoretických předmětů, u nichž se mluvený výklad těžko nahrazuje. Naprostá většina učitelů ovšem zvládla online výuku se ctí, nevyjímaje starší pedagogy, takže se tento nedostatek jednoduše vyřešil online hodinami. Zajímalo mne, jak tuto situaci vnímají moji spolužáci. Zeptala jsem se jich proto na jejich vlastní názor a také na to, jak se s přípravou na maturitu a přijímací zkoušky vypořádali oni. Je důležité zmínit, že následující otázky jsem svým spolužákům pokládala již v polovině května, tedy ještě v období před všemi důležitými zkouškami. Mezi odpovídajícími jsou studenti ze všech tříd čtvrtého ročníku.

 

 

 

Jak se zvládáš připravovat na maturitu a přijímačky na vysokou školu? Je to pro tebe v tuto chvíli těžší/snazší? 

Adam Palivec

Osobně si myslím, že nám uzavření škol ve studiu spíše pomohlo. Celé druhé pololetí si maturanti (včetně mě) konstantně stěžovali, jak jsme zbytečně zatěžováni nematuritními předměty. Tak se nám poštěstilo a nastal čas, kdy jsme všichni měli příležitost dohnat to, na co v době standardního prezenčního studia nezbývá čas. Odbornost středoškolského učiva není tak velká, takže v domácí přípravě nevidím problém. Chápu ale, že pro někoho může být těžké dodržovat režim a být disciplinovaný. Umět si zorganizovat home office je pro 21. století poměrně důležitý skill, takže můžeme být za tuto lekci jedině rádi.

 

Anonymka

Přijímačky mám naštěstí za sebou, takže ty mě už netrápí. S přípravou na maturitu je to horší. Na začátku, kdy to vypadalo, že se maturita spíš odloží, jsem neměla žádnou motivaci k učení. Teď se sice učím, ale vzhledem k tomu, že je nás doma víc, nemám na učení klid a jde to pomaleji.

 

 

Viktor Kučera

Myslím, že celkem dobře, ale radši bych nechal posoudit zkoušející u maturity a přijímací komise na VŠ. Vzhledem k tomu, že předměty, ze kterých maturuji, jsou probírány především na teoretické rovině, a všechny materiály, které k teoreticky úspěšnému složení zkoušky potřebuji, mám, nemám až takový strach. Zjevnou nevýhodou je absence kontaktu s pedagogem, která je, troufám si říci, pro studium signifikantní.

 

Chuck Norris

Vyhovovala mi víc klasická výuka, kdy jsem mohla vše poslouchat od učitelů v hodině, ale distanční výuka má taky něco do sebe. Mám víc času a celkově se ho snažím lépe využít a rozvrhnout, abych netrávila dny nějak zbytečně a bezvýznamně.

 

 

Jaký mají dle tvého názoru učitelé na naší škole přístup k maturitám a  samostudiu? Jak tento přístup vnímáš? 

Adam Palivec

Celkový dojem je pozitivní. I doteď poměrně počítačově negramotní učitelé se dokázali společně se svou výukou přesunout do online prostoru. Co se týče přípravy k maturitě, učitelé jsou k dispozici vždy, když si nevím rady. Jen mě trošku mrzí, že někteří učitelé volí distanční formu konzultací. Já osobně bych u některých předmětů  ocenil mnohem více osobní setkání. Vzhledem k epidemiologické situaci je ale třeba respektovat jejich rozhodnutí.

 

Anonymka

Většina učitelů je s námi pravidelně v kontaktu, u některých předmětů mám dokonce pocit, že jsem se jim věnovala víc než za normální situace. Dokážu si představit, že pro některé z nich nebylo lehké přejít na online výuku, což oceňuji.

 

Viktor Kučera

Někteří jsou, co se samostudia a přípravy na maturitu týče, aktivnější, někteří méně. Ale dá se říct, že ti, co byli aktivní před pandemií koronaviru, jsou aktivní i teď, a naopak. Aktivního přístupu si samozřejmě cením. Za absurdní považuji situaci, kdy není pedagog schopný odpovědět ani na classroomový komentář.

 

Chuck Norris

Je to od učitele k učiteli jiné.  Každý distanční výuku pojal jinak a ne úplně každá metoda mi vyhovovala, zvlášť když jsem byla zahlcena předměty, které nemám jako seminář a ani z nich nematuruji. Někteří učitelé ale celou situaci vzali skvěle a připravovali pro nás výuku zajímavou formou.

 

Cítíš nejistotu nebo nervozitu z toho, že některé vysoké školy ještě nezveřejnili datum přijímaček?

Adam Palivec

Já osobně už znám všechna důležitá data, to je ten nejmenší problém. Co se týče přijímaček, spíše mě zaráží postup MŠMT. Status quo je takový, že většina maturantů má obě důležité zkoušky (maturita a přijímačky) akumulované v poměrně krátkém časovém horizontu. To není zodpovědné provedení. Proto si myslím, že se buď měly úředně udělit maturity a nechat přijímačky v klasických termínech, nebo zachovat maturitu a vyhláškou posunout plošně všechny přijímačky až na léto. To by zajistilo rovnou šanci pro všechny, bez zbytečného stresu. Na druhou stranu, takováhle našlapaná období nás formují, takže proč si to neužít?

 

Anonymka

Jak jsem už řekla, přijímačky mám za sebou, takže se mě to netýká. Je mi ale líto spolužáků, kteří pořád nic neví.

 

Viktor Kučera

Nejistota, která teď obecně panuje napříč celým školským systémem ČR, je jednoznačně stresující a může průběh zakončení maturitního ročníku nehezky zkomplikovat. Já jsem naštěstí dosáhl konsenzu mezi maturitními předměty a předměty k přijímacím zkouškám, tudíž je moje příprava na maturitu stejná jako příprava na přijímačky.

 

Chuck Norris

Rozhodně ano! Jedná se o naši budoucnost a taková nejistota nepřináší moc pozitivní nálady.

 

Přál/a sis, aby se letošní maturity zrušily a nahradil je průměr z předmětů? Myslíš si, že se vláda měla rozhodnout ohledně maturantů jinak, jako například na Slovensku?

Adam Palivec

Úřední udělení maturit je sporné, protože by mohlo některé studenty výrazně zvýhodnit a některým zase uškodit. Já jsem v pozici neutrální, ke svému přijímacímu řízení potřebuji pouze a jen své znalosti, takže je mi ve finále jedno, co bude napsáno na maturitním vysvědčení. Současné provedení mi ale přijde tristní. Vzhledem k provázanosti českého a slovenského školství mělo bezpochyby dojít k určitému sladění společného postupu. Co myslím provázaností českého a slovenského školství? Poměrně velký zlomek Slováků se každý rok hlásí na naše vysoké školy. Výsledkem je tedy situace, kdy se Slováci pohodlně připravují na přijímačky na českých VŠ, zatímco čeští maturanti budou muset zvládnout maturitu i přijímačky v horizontu dvou týdnů (můj případ). V otázce výše jsem nastínil dva scénáře, ke kterým dle mého názoru mělo MŠMT přistoupit. Oba z nich by tento slovenský problém vyřešili.

 

Anonymka

Samozřejmě by nebylo špatné dostat maturitu „zadarmo“, někomu by to určitě pomohlo, například těm, kterým vyšly přijímačky na stejný týden jako ústní maturita. Teď už ale radši nepřemýšlím nad tím, jestli by mohla vláda ještě změnit rozhodnutí, protože to bych ztratila odhodlání úplně :D.

 

Viktor Kučera

Maturitní zkoušku nepovažuji za tak důsledné zhodnocení středoškolských znalostí, aby musela probíhat za každou cenu. Zdravotní i hygienická rizika jsou s průběhem MZ spojeny - a to za správné řešení určitě nepovažuji. Slovenské schéma řešení se mi zdá jednoznačně přijatelnější.

 

Chuck Norris

Vzhledem k tomu, že bych měla skvělé vysvědčení, kdyby se rozhodovalo podle průměru, tak z toho moc nadšená nejsem. Na druhou stranu ale chápu nespravedlnost, kterou cítí minulí maturanti, kteří se o známky z maturity museli poprat. A další věc je, že na nás v budoucnu nebude pohlíženo jako na ,,covidové maturanty” z roku 2020, kdy každý zaměstnavatel bude vědět, že se nám maturita vyhnula a že tento důležitý dokument bohužel nemá takovou váhu.