21. března 2017

Historie křišťálového lva

Napsala Tereza Kubíková

NULL

Hrdinové hollywoodských filmů mají již své Oscary dávno doma a nyní se konečně i hvězdy českého filmového plátna dočkaly své slávy – a svého vlastního lva.

Podoba proslulé skleněné sošky se během let poměrně dost změnila, těžko posoudit, zda k lepšímu. Prvního křišťálového Lva navrhl v roce 1993 Petr Vachler a až do roku 2012 si soška ponechala svůj tvar, jímž připomínala skutečného krále zvířat. Někteří ocenění měli ale problém s její hmotností. Vážila celých pět kilogramů.

V roce 2013 prošel celý ceremoniál řadou změn a v pozici návrháře nahradil Vachlera Jakub Berdych, který se do návrhu sošky vrhl po hlavě a změnil ji doslova k nepoznání. Kuželovitá soška, do níž byla zasazena malá figurka ležícího lva, měla připomínat zářící reflektory. Ohlasy zřejmě nebyly takové, jaké by autor čekal, příkladem je oceněný režisér Juraj Jakubisko, který ji označil za „lva v nálevu“. Finální podobu získal křišťál v roce 2015, kdy z kuželu zmizela plastická soška lva a byla nahrazena azurově modrou čočkou na spodku ceny. Ta je teď také oficiálním logem celé soutěže. Zároveň se změnily proporce, díky čemuž je hmotnost sošky pro oceněné přijatelnější – váží „pouhé“ dva kilogramy. Nutno dodat, že každý kousek je originál, proto se výherci nestanou jen králi filmového plátna, ale také majiteli jedinečného uměleckého díla. Přesto pro některé ztrácí koncept smysl, protože už téměř nesouvisí s názvem soutěže. Za mě ale patří, na rozdíl například od ceny TýTý nebo Českého slavíka, k dílům podařeným, dovolím si říci i srovnatelným s těmi předávanými na zahraničních soutěžích.

Možná jste nevěděli, že Křišťálový lev není jediné ocenění, které se během galavečera předávalo. Do roku 2007 mohly filmy získat ještě takzvaného Plyšového lva, který sloužil jako anticena kritiků. K „oceněným“ patří například Kameňák 1–3, který si navzdory negativnímu ohlasu kritiků vysloužil velkou popularitu u diváků. O rok později byla tato kategorie zrušena a naopak přibyla cena za nejlepší dokument.

Letos mezi favority soutěže od začátku patřily například filmy Masaryk, Učitelka nebo Anthropoid. Výsledky ovšem překvapily většinu diváků. Z celkového počtu dvaceti kategorií si tvůrci filmu Masaryk odnesli hned dvanáct ocenění. To rozpoutalo vlnu kritiky, protože toto životopisné drama o jednom z našich nejvýznamnějších prezidentů sice autoři uvedli už loni, ale přístupné bylo pouze v jednom pražském kině a navíc po dobu jednoho týdne. Neočekávaný marketingový tah zajistil filmu nejen vysokou návštěvnost, ale navíc možnost zúčasnit se soutěže i příští rok. Ve většině kin je totiž ke zhlédnutí až od února 2017. Mezi další úspěšná díla letošního ročníku patří Já, Olga Hepnarová, Anthropoid, Zločin v polné, dokument Normální autistický film a seriál Pustina. Českým lvem byli navíc oceněni také zakladatelé Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, Jiří Bartoška a Eva Zaoralová.

Tereza Kubíková

(Zdroje obrázků: kritiky.cz, kinobox.cz, novinky.cz, herminapress.cz)