7. října 2020

Dvě úvahy (pohledy) nad Čapkovou esejí Proč nejsem komunistou

Napsaly Julie ŠiškováBarbora Kůtová

    Spisovatel a publicista Karel Čapek patří bezpochyby mezi nejvýznamnější české autory vůbec. Přesto, nebo možná právě proto, měl tento prvorepublikový intelektuál mnoho nepřátel, a to převážně z řad katolíků, fašistů nebo komunistů. Ostatně i sám Čapek s žádným z těchto směrů nesympatizoval. V tomto textu se pokusím zaměřit a poukázat na protichůdnost Čapkových názorů s ideologií komunismu. Posouží mi k tomu odpověď Karla Čapka v rámci ankety nesoucí název „Proč nejsem komunistou“. Tato anketa byla publikována roku 1924 v revue Přítomnost a vytvořil ji šéfredaktor Ferdinand Peroutka.

 
    Karel Čapek se společně s například Eduardem Basem či Karlem Poláčkem řadili mezi tzv. autory pragmatické/demokraticky orientované, jež byli politickými spojenci někdejšího prezidenta Tomáše Garriguea Masaryka. Prosazovali svobodu slova a názorovou pluralitu. Není tedy překvapením, že se vize těchto autorů rozcházeli s vizemi komunismu, které představují pravý opak výše zmíněných hodnot. To, že komunistická idea představuje opak názorové pluralitě však nebylo v 20. letech minulého století natolik obecně známo. Nefunkčnost praktikovaného socialismu v praxi ukázal až čas. Karel Čapek si to však jako jeden z mála uvědomoval již tehdy, tedy za dob první republiky.
 
    „Bylo by mi lehčeji, kdybych jím byl. [komunistou] Žil bych v domnění, že přispívám co nejřízněji k nápravě světa; domníval bych se, že stojím na straně chudých proti bohatým, na straně hladových proti žokům peněz; věděl bych, jak o čem smýšlet, co nenávidět, čeho nedbat. Místo toho jsem jako nahý v trní: s holýma rukama, nekryt žádnou doktrínou, cítě svou bezmoc pomoci světu a nevěda často jak chránit své svědomí.“ [Karel Čapek, 1924]
 
    V tomto úryvku z „Proč nejsem komunistou“ Karel Čapek poměrně přímočaře poukazuje na omezenost komunistických pravd. Býti komunistou znamená vidět svět černobíle. Právě Čapek je však znám svým noetickým skepticismem, tedy, že nelze poznat úplnou pravdu a nežli se pokoušet onu pravdu hledat či definovat je lepší dát prostor konfrontaci různých lidí a názorů. Na tomto je mimo jiné postavena demokracie. Čapkovy noetické principy, indiferentní názory a odpor k dogmatům mu již z podstaty nedovolovaly stát se komunistou, byť by mu bylo lehčeji. Mít jednu jasně definovanou pravdu, které bezmezně věříme, je totiž vždy snazší nežli hledat odpovědi sám.
„Tato všivá nelidská bída není nesena na štítě žádné strany; do těch strašných pelechů, kde není ani hřebík na oběšení, ani špinavý hadr na podestlání, křičí komunismus z opatrné dálky: tím je vinen společenský řád; za dva roky, za dvacet let zavlaje prapor revoluce, a pak - Jakže, za dva roky, za dvacet let? Což můžete tak lhostejně připustit, že se má takhle žít ještě dva měsíce zimy, ještě dva týdny, ještě dva dny?“ [Karel Čapek, 1924]
 
    Nutno také zmínit, že komunismus tehdy nepředstavoval to, co nyní. Dnešní představa komunisty se obecně rovná soudruhu sedícímu na stranické schůzi. V době vydání publikace byla bolševizace na samém počátku. Komunismus za první republiky by se dal přirovnat spíše k anarchii. Militantní revolucionářské hnutí slibující rovnost všech občanů a konec bídy. Bída byla totiž neodmyslitelnou součástí zlaté éry národa. „Nemohu býti komunistou, protože jeho morálka není morálka pomoci. Protože káže odstranění společenského řádu a nikoli odstranění společenského zlořádu, jímž je bída.“ [Karel Čapek 1924]
 
    Komunismus dle Čapka nechce bídu odstranit, pouze využívá zranitelnosti lidí žijících v bídě. Protože právě bídu potřebují komunisté k tomu, aby mohli vládnout. Na první pohled podání pomocné ruky představuje udržování lidí ve strachu. Komunismus bere, dle Čapkových slov, lidem v bídě i onu primitivní radost ze života. Autor v podstatě vystihl celou ideologii slovy „Čím hůře, tím lépe.“
 
    Karel Čapek umírá roku 1938. Je známo, že gestapo plánovalo jeho zatčení. Dovolím si tvrdit, že i po tom málu, co je zde řečeno, je jasné, proč se tento vynikající myslitel nelíbil ani fašistům. Komunisté se k moci dostávají až roku 1948, tím končí faktická politická pluralita a zemi čeká čtyřicet let v totalitním zřízení státu. Čím bylo hůře, tím lépe se za dob normalizace vládlo a manipulovalo myslí občanů. To vše Karel Čapek předpověděl a i dnes mu v mnohém můžeme dáti za pravdu
 
Julie Šišková
 

   Čapek se v textu ,,Proč nebýt komunistou?” svým způsobem hájí a vysvětluje, proč jím nemůže být. Je nutné si uvědomit, že období První republiky nebylo zdaleka tak idylické, jak se může z informací, jež nám často předkládají média, zdát. Lidé žijící v této době zažili válku, nemoci a utrpení. Je proto přirozené, že se chtěli utrpení a chudobě vyvarovat. Komunisté slibují změnu. Revoluci. Jenže kdy onen obrat přijde? Za rok, za dva či snad za dvacet let? Kamenem úrazu je ovšem fakt, že oni nechtějí pomáhat chudým, nýbrž si chtějí prostřednictvím mas vydobýt moc a samotná pomoc je jaksi v nedohlednu.  

    Nad samotnou silou davu bych se chtěla teď na chvíli pozastavit. Je snadné ovládat davy, naprosto správně bývají často přirovnávány ke stádu ovcí. Jeho síla je nenapodobitelná. Jedinec, jenž se do takového davu dostane (ať už úmyslně, tak čirou náhodou) se pak stává součástí ,,něčeho většího”, koná činy a na jazyk mu přicházejí slova, jež by mu za jiných okolností ani neprolétla myslí. Odkazuji teď na slova Milana Kundery, který popisuje pocity, jež člověk uprostřed davu zažívá, jako krásné (,,Bylo to krásné jít něco oslavovat, něco vyžadovat, proti něčemu protestovat, nebýt sám, být pod oblohou a být s jinými.” - Nesnesitelná lehkost bytí). Komunistům tato vlastnost masy samozřejmě přihrává do karet. Lidem mnoho naslibují, dají jim určité naděje a tímto způsobem jim nasadí jakousi uniformu. Stanou se pak pouhým hmotným nástrojem k získání moci.  

    Za nejnelidštější a nejdivnější shledává autor na komunismu jeho pochmurnost. Není to nikdo jiný než právě chudý člověk, kdo má v sobě nejvíce radosti a dává ji světu na odiv. Komunistická nenávist a pesimismus pak někoho takového zcela odzbrojí, obere o všechno štěstí a radosti neslučující se s těmi ,,jedinými správnými” idejemi, jež strana práce tak horlivě prosazuje. 

    Dalším nedostatkem této ideologie, snad dokonce i jejím největším prohřeškem, je absence sentimentálnosti. Postrádá soucit, není schopna podat člověku pomocnou ruku a svým ,,bezcitem” se ještě chlubí. Dodávám, že si tento fakt mnoho členů komunistické strany během padesátých let, když byli svědky mnoha vykonstruovaných procesů, uvědomilo. Většina však, nejspíše ze strachu, ze svých řad nevystoupila. Strach je mimochodem také významným spojencem radikálních stran (vzpomeňme si například na nacisty, kteří ho často využívali během druhé světové války). Komunisté neváhají sáhnout po těch nejodpornějších praktikách a neštítí se vyhrožování, či dokonce zastrašování. 

    Dále bych chtěla zmínit, že těm, kdo se chtějí co nejdéle udržet u moci, nevyhovuje přítomnost inteligence. Komunisté prováděli širokou cenzuru, zakazovali umělcům hrát, psát a zpívat, jelikož v nich spatřovali určitou hrozbu. A proto je jedním z prostředků, kterými se můžeme proti režimům, jako je právě tento, bránit, vzdělání.

    Úvahu zakončuji myšlenkou, že proti podobným ideologiích, jako byla ta výše zmiňovaná, je třeba se bránit a nežít v domnění, že nic podobného se nás netýká a již nikdy potkat nemůže. Protože síla davu je nezměrná a řada tehdejších komunistů se též domnívala, že koná dobro.

Barbora Kůtová