23. ledna 2015

Degustační soutěže aneb Není vítěz jako vítěz

Napsal Vít Malota

NULL

Je tomu už tak, že se v posledních letech objevuje stále více pivních soutěží. Málokterá o sobě však prohlašuje, že jde o "prestižní degustační" soutěž, tak sebejistě, jako Zlatý pohár Pivex. Ale jak je to vlastně s tou prestiží doopravdy? 

Dnes odpoledne mě praštila do očí reklama zvěstující: "VĚŘTE NEBO NE, GAMBRINUS JE NEJOCEŇOVANĚJŠÍM PIVEM PIVEXU 2015". Hned mě napadlo: "Nevěřím!" Známé Géčko ale vytasilo s cenou pro vítěze sudových desítek, vítěze lahvových desítek a dokonce cenou pro absolutního vítěze soutěže.

Už v rozhovoru s obchodním zástupcem pivovaru Primátor (viz Pěna dní, 28.11.2014 ) jsme se dostali na otázku pochybných vítězů degustačních soutěží. Když jsem se ptal, jak je možné, že se vítězem stane pivo zcela nepitelné, Ondřej Dítě zmínil několik možných faktorů. Velké společnosti, které vlastní mnoho českých pivovarů, logicky vyšlou za každý pivovar jednoho svého člověka a jsou tedy ve značné výhodě. Vyslovil se dokonce přímo k soutěži PIVEX: "Tam záleží hlavně na tom, kdo to celé zadotuje a zaplatí si lepší PR v Mafře". Pokud jde o ono PR, dovolil bych si odcitovat pasáž ze serveru Novinky.cz: "Pivovar Staropramen vyhrál kategorii světlých ležáků. Gambrinus 10 originál byl nejlepší v kategorii světlých výčepních piv. Skupina Plzeňského Prazdroje bodovala ještě mezi tmavými pivy díky Velkopopovickému kozlu, stejná značka vyhrála i mezi jedenáctkami, v kategorii nealkoholických piv byl první Birell z pivovaru Radegast." Vše bylo samozřejmě doplněno patřičně velkým nadpisem: Letošnímu Pivexu kraloval Gambrinus.

Takže si to shrňme. Této soutěže se zúčastnilo celkem třináct pivovarů. Když si ovšem pozorně pročtete seznam přihlášených, zjistíte, že ve skutečnosti šlo o soutěž pouze mezi Plzeňským Prazdrojem (Gambrinus, Radegast, Velkopopovický Kozel, Birell ), Heinekenem (Krušovice, Zlatopramen, Březňák, Starobrno), Staropramenem, pivovary Lobkowicz (Lobkowicz, Litovel), pivovarem Holba a pivovarem Zubr. To není zase taková konkurence, nemyslíte? A teď vezměte v potaz fakt, že každý (!) něco vyhrál. Každý tedy měl potom o čem psát na svých stránkách a ti nejbohatší dokonce i na celorepublikových zpravodajských serverech, jako jsou již dříve zmiňované Novinky.cz, iDnes, nebo Lidovky.

Než si nějaký ten lahváč koupíte jen proto, že zvítězil v jakési degustační soutěži, uvědomte si nejdříve, že valná většina takovýchto soutěží je placena samotnými pivovary. Proč si myslíte, že se Pivexu nezúčastnilo více značek... Není všechno zlato, co se třpytí.

Vít Malota