Určitě všichni známe platformy jako je Wattpad, Storki a další alternativy těchto aplikací, kam teenageři, ale i mladí dospělí píší své nápadité příběhy. Věřili byste ale tomu, že některé to dotáhnou až do tištěné podoby?
Jako příklad si můžeme vzít Annu Todd, autorku bestsellerové série After. Původně to byla fanfikce na Harryho Stylese z hudební skupiny One Direction, kterou publikovala na již zmíněnou aplikaci Wattpad, a čtenářům se její tvorba líbila natolik, že byla roku 2014 vydána první kniha. O pár let později vznikla i filmová adaptace a v současnosti je prodáno přes dvanáct milionů výtisků po celém světě.
I v České republice máme případy, kdy se vydaly knihy z těchto platforem. Základem je mít dobrý nápad, něco originálního, co na trhu ještě není.
Další způsob, jak dát o svém pisatelském umu vědět, je poslat rukopis do redakce. Některá česká nakladatelství dokonce pořádají literární soutěže, kde na téma napíšete knihu a pokud se poštěstí, bude vydána.
Výhodou vydání přes nakladatelství je, že knihu nemusíte financovat sami. V podstatě se nemusíte o nic starat. Dostanete honorář a dalším příjmem peněz je pro vás pak procento, které dostáváte z prodeje knihy. Záleží také na tom, jak moc jste známí. Průměrně autor dostává 8–15 % ze zisku. Ovšem nejásejte, vaše první výplata může být třeba jen pár desítek tisíc korun.
Když vám redakce odpoví a bude nadšená z vašeho výtvoru, na scénu nastupuje redaktor a posléze i korektor. Může to být tatáž osoba. Redaktor má za úkol pomoct se stylem knihy a strukturou děje a má také upozornit na případné logické nesrovnalosti. Na závěr nastupuje již zmíněný korektor, který bojuje s pravopisnými chybami a překlepy v textu.
I člověk s výtvarným nadáním je tu potřeba! Je prokázáno, že čím hezčí má kniha obálku, tím víc nás láká si ji koupit; přiznejme si to, kdo by hezkému obalu odolal? Přece ji v knihkupectví nemůžete nechat, když by byla tak krásná ve vaší knihovně, že?
Teď už knihu potřebujeme pouze vytisknout, s čímž nám pomůže sazeč. Vybere se tiskárna a vytištěná kniha se následně zasílá distributorům, kteří ji vystaví v knihkupectví.
Nakonec to není tak jednoduchý proces, jak si někteří myslí. Trvá to klidně několik měsíců.
Poslední dobou na scénu přicházejí i malá nakladatelství, jako je např. Pointa, kde se snaží, aby vám kniha vyšla. Celou propagaci si ovšem musíte zařídit sami. Založí se sbírka a dostanete 30 dnů na vybrání peněz, které jsou potřeba na vydání (platí se z nich korektor, redaktor, tiskárna a další). Pokud se vše vydaří, knižní tým začne na vašem literárním miminku pracovat, aby šlo co nejdřív na pulty knihkupectví.
Pokud se nepoštěstí v ani jedné z možností, je tu ještě poslední záchrana – samonáklad. Ten je ovšem hodně drahý a je velmi riskantní, protože veškeré promo si budete muset dělat sami. Žijeme ale v moderní době a dát o sobě vědět není až tak těžké. Také tu najdeme spoustu výhod. O knize si, na rozdíl od klasického nakladatelství, rozhodujete sami. Jak bude vypadat, kolik budete mít profit, za jak dlouho bude hotová, …
Tak co, pošlete svůj rukopis do světa, nebo ho stále budete schovávat? Příběhů není nikdy dost!
