8. srpna 2023

10 důvodů proč si (ne)koupit motorku

Chceš každý den projíždět branami gymplu na stylové motorce? Nevíš ale, jestli ta věc na dvou kolech je pro tebe ta správná volba? Pak se ti bude hodit tento článek. Pokusil jsem se sepsat všechny důvody, proč si (ne)koupit motorku. Snad ti tím (ne)pomůžu se (ne)rozhodnout. (nehodící si škrtněte)

Napsal Jan Lelek

8. srpna 2023

Svoboda

Jeden z hlavních důvodů, proč se tolik lidí vrhá po jedné stopě. Pryč z reality, možnost jet nejen po silnici, ale i mimo vyšlapané cestičky do míst, kam by se lidská duše neodvážila. Svištění větru, pocit letu, krajina na dosah ruky. Jízda na motocyklu je skutečně neopakovatelný zážitek, který lze jen těžko vyjádřit slovy. Přesto jsem se o to pokusil v základním díle mé grafomanské tvorby, legendárním článku Motocykl a já. Nabízím tam poněkud filozofičtější pohled na věc.

Motorku jsem bral jako únik od uspořádaného světa plného pravidel, pro mě vždycky motorka představovala svobodu.

– prezident a generál Petr Pavel

(Možná) umřeš

Každý jednou umře, ale na motorce máš přece jen o trochu větší šanci. I když nehod motorkářů dlouhodobě ubývá, riziko není zanedbatelné. Na motorce tě před nárazem neochrání žádné plechy. Tohle nebezpečí nelze eliminovat, můžeš se ho však pokusit snížit vhodným oblečením, páteřovým chráničem nebo kvalitní helmou.

V roce 2021 zemřelo na našich silnicích 82 motorkářů z celkového počtu kolem pěti set obětí nehod. Není to malé číslo, ale pohledem na 1,3 milionů motorek registrovaných v Česku je to zlomek procenta. Dle statistiky tedy není nebezpečí tak velké, jak by se mohlo na první pohled zdát. Na motorce platí hlavně předvídat, odhadovat situaci a předem počítat s chybami druhých. A samozřejmě nepřeceňovat své schopnosti.

Že nejrizikovější skupinou jsou začínající motorkáři, už také dávno neplatí. Statistika říká, že nejvíce vážných nehod způsobují motorkáři ve věku 35 až 44 let. Troufám si proto tvrdit, že při přiměřené jízdě jde víceméně o zdravou míru rizika.

Život je víc než snaha neumřít. Přál bych si, aby se lidé přestali snažit za každou cenu neumřít a začali víc žít.

– tohle jsem vážně vymyslel já (ale nerad bych to měl vytesáno na pomníčku u cesty)

Věk

Když je ti 15, nemůžeš ještě řídit auto (pokud ti ovšem maminka nekoupila takové to pomalé stupidní mopedauto, myslím že Aixam se tomu nadává), ale na malém motocyklu či skútru se naučíš pohybovat v dopravní situaci, odhadovat a předvídat. Potom nebudeš v autě tolik vystrašený/á. To mi potvrdili i učitelé v autoškole. V 16 letech si navíc můžeš udělat řidičák i na silnější motorku – 125 cm3 a 11 kW, se kterou provoz brzdit rozhodně nebudeš. Pokud však chceš ještě silnější stroje, musíš si počkat do 18 a 20 let, nebo rovnou až do čtyřiadvaceti.

Místo

Víš, kolik motorek se vejde do jedné garáže? Rozhodně víc než aut. Motorku můžeš parkovat na chodníku, v kočárkárně paneláku nebo třeba v obýváku. V modrých zónách a všude jinde mohou motorky parkovat zdarma. Nemusíš v zaplněném městě hledat parkovací místo. Zajedeš, kam potřebuješ, rovnou před dveře. Motorky také zabírají méně místa na silnici, takže se na menším prostoru dokáže přepravit velké množství lidí. Když se podíváme na jakoukoli dopravní zácpu, v téměř každém autě najdeme jen jednoho člověka. Kdyby všichni seděli na motorce, vešli by se na silnici snáz a rychleji by se dostali do cíle. Koukni třeba do Vietnamu, kde jsou skútrů v ulicích miliony.

Cena

Pořizovací cena je u motorky obvykle nižší než u auta, stejně tak náklady na palivo a servis. I pojištění stojí zlomek ceny. Pokud toužíš po rychlé jízdě, motorky jsou levnější alternativou. Třeba 15 let staré silniční enduro BMW GS zrychlí z 0 na 100 za 3,6 sekundy, což je rychlejší než stejně staré Lamborghini Gallardo. A ušetříš 3 miliony.

To je všechno krásné, ale samotná levná motorka nestačí. Musíš si dodělat řidičský průkaz, koupit helmu a další vybavení. Pak zjistíš, že chceš vozit i větší věci než jen batoh. Nakonec si auto stejně koupíš, a tak neušetříš vlastně vůbec nic. Ale o zábavu budeš mít postaráno. Právě proto jsou motocykly v rozvinutých zemích přidaným luxusem. Pokud chceš levný přesun z bodu A do bodu B, kup si kolo.

Počasí

Po chvíli ježdění na motorce tě začne štvát, že v zimě mrzneš a v létě se vaříš. Někdy tě sice příjemný vánek bude hladit po tváři, ale jindy tě bude bičovat vichr ze Sibiře. Vylévat dešťovou vodu z motorkářských bot je zábava jen párkrát, jenže v Česku prší průměrně 160 dní v roce. To ani nemluvím o tom, že silniční motorka se na sněhu řídí asi stejně dobře jako sáňky. Ale sáňky se aspoň samy od sebe nepřevrátí.

Bratrství

V autě nevnímáš lidskou bytost, jen krabičku, která se kolem tebe mihne. Když jedeš na motorce, vždy si s ostatními navzájem máváte, i když se neznáte. Něco vás všechny spojuje. Nezáleží na tom, na jakém motocyklu jedete, ani ze které země pocházíte, vždy tu je pouto bratrství. Všichni si navzájem pomáhají. Jednou jsem zastavil na krajnici, abych počkal na zbytek skupiny. Během chvíle se objevila skupina 5 cizích motorkářů. Zastavili a ptali se, jestli potřebuji pomoc. Aut kolem projelo mnoho, zastavilo jediné. Řidič mi pak řekl, že má sám také motorku.

Motorka jen pro kluky?

Motorky jsou převážně mužskou doménou. Že je motorka koníček jedině pro „pořádné“ chlapy, je přitom sexistický blábol. Motorkářky existují, jen je jich opravdu poskrovnu. Proto teď apeluji zejména na čtenářky: motorka není jen pro „drsné” potetované padesátníky. Je pro každého a existuje mnoho druhů, proto si každý/á z vás určitě vybere. Navíc ani na obsluze moderních motorek není už nic složitého. Tak vzhůru do sedla!

Někteří muži chtějí se svou motorkou udělat dojem na slečny. Takovým čtenářům musím ale vzkázat, že motorka není zdaleka pro každou dívku atraktivní. A i kdyby byla, bude vašim společným výletům na motorce stejně bránit minimálně potenciální tchýně.

Jednu skupinu kolemjdoucích však na svůj nablýskaný motocykl zaručeně nalákáš: dědečky, kteří kdysi na motorce jezdili a budou ti o tom s nostalgií celé hodiny vyprávět. A ještě jednu možnost seznámení jsem opomněl: když budeš na motorce dost šikovný, seznámíš se třeba i se sestřičkami v nemocnici. Abych to shrnul, jestli si chceš zajistit popularitu u děvčat, pořiď si radši roztomilého pejska. Nebo sbírku pokojových rostlin.

Ekologie

Auta stojící v kolonách s nastartovanými motory zbytečně znečišťují ovzduší. Jak jsem už řekl, s motorkami by zácpy tak často nevznikaly. Motorky také vypouští méně výfukových plynů, mají nižší spotřebu, snazší údržbu než auta a k jejich výrobě není třeba tolik energie a surovin. I elektrické skútry jsou mnohem levnější a dostupnější alternativou elektromobilů. Na kratší přesuny by většině lidí stačilo i kolo, na ty delší právě motorka či skútr. Auto si můžeš půjčit, pokud ho opravdu potřebuješ, sdílení aut se ve velkých městech začíná v poslední době úspěšně rozbíhat. Odborníci předpokládají, že motocykly budou hrát v budoucnu velkou roli v mikromobilitě velkých měst.

Domnělá ekologičnost motorek má však i svou stinnou stránku. Motocykly sice vypouští méně zplodin, ty jsou však mnohem škodlivější než u aut. Motorky sice spotřebovávají méně materiálu na výrobu, ale některá auta vydrží i půl milionu kilometrů, zatímco motorky mají podstatně kratší životnost. Celkovým pohledem jsou motorky a skútry ekologičtější než auta, pokud ovšem nemáš auto a motorku zároveň, jako zbytek západního světa. Tím bohužel jakýkoli pozitivní dopad mizí. Pokud tedy chceš opravdu pomoct planetě, použij MHD.

Jezdi hromadnou dopravou, života otravou.

– Tomáš Čapek

Psychické zdraví

Legendy praví, že nikdy neuvidíš motorku zaparkovanou před psychiatrickou ordinací. Jízda na motocyklu může pomoci zbavit se stresu a úzkosti tím, že umožňuje zažít pocit svobody a samoty. To může být prospěšné pro ty, kteří se potýkají s depresemi nebo jinými psychickými problémy. Existují na to i neurologické studie. Jízda na motorce nás osvobozuje, soustředíme se jen na jednu skutečnou věc, místo abychom se znepokojovali všedními stíny.

Čtyři kola hýbou tělem, ale dvě kola hýbou duší.

– neznámá motivační stránka

Tak co, pomohl jsem ti k rozhodnutí? Pokud ne, nezoufej. Zkus si třeba půjčit motorku od někoho, kdo ji už má. A když se rozhodneš si motorku nepořizovat, nevadí. Pěstování pokojovek vlastně také neznělo vůbec špatně.

Zdroje a jiné zajímavé materiály:

PIRSIG, Robert M.: Zen a umění údržby motocyklu: zkoumání hodnot. Vydání čtvrté. Přeložil Martin SVOBODA. Praha: Volvox Globator, 2017. ISBN 978-80-7511-378-8. [cit. 14.04.2023] Dr. Don VAUGHN, PhD: The mental and physical effects of riding a motorcycle - Catalyst Agency LLC [online]. Copyright © [cit. 01.05.2023]. Dostupné z: http://www.donvaughn.com/wp-content/uploads/2019/01/Motorcycle-Study-Research-Results.pdf | ČTK - České noviny | ČeskéNoviny.cz [online]. Copyright © Copyright [cit. 14.04.2023]. Dostupné z: https://www.ceskenoviny.cz/pr/zpravy/nehod-motorkaru-dlouhodobe-ubyva-nejvice-bouraji-ctyricatnici/2191825 FortNine - YouTube. YouTube [online]. Copyright © 2023 Google LLC [cit. 14.04.2023]. Dostupné z: https://www.youtube.com/@FortNine Motorbikes still the vehicle of choice in Vietnam - VnExpress International. VnExpress International - Latest Vietnam news, Vietnam’s leading news website [online]. Copyright © Copyright VnExpress.net. All rights reserved. [cit. 21.04.2023]. Dostupné z: https://e.vnexpress.net/news/business/data-speaks/motorbikes-still-the-vehicle-of-choice-in-vietnam-3872250.html Why shouldn't I buy a motorcycle? - Quora. Quora - A place to share knowledge and better understand the world [online]. Dostupné z: https://www.quora.com/Why-shouldnt-I-buy-a-motorcycle Tragická čísla: Na českých silnicích letos zemřelo 466 lidí, více než loni - Deník.cz. Deník.cz - informace, které jsou vám nejblíž [online]. Copyright © [cit. 15.04.2023]. Dostupné z: https://www.denik.cz/nehody/silnice-umrti-nehody.html Skupiny a podskupiny řidičských oprávnění. Bezpečné cesty.cz [online]. Copyright © 2014 [cit. 21.04.2023]. Dostupné z: https://www.bezpecnecesty.cz/cz/bezpecna-jizda-v-aute/pravidla-silnicniho-provozu/skupiny-a-podskupiny-ridicskych-opravneni Technická data: Potomci legend: BMW R 1250 GS vs. Honda CRF1100L Africa Twin Adventure. Motorkáři.cz - internet v jedné stopě | Motorkáři.cz [online]. Copyright © 2001 [cit. 02.05.2023]. Dostupné z: https://www.motorkari.cz/clanky/redakcni-testy/bmw/potomci-legend-bmw-r-1250-gs-vs.-honda-crf1100l-africa-twin-adventure-sports-vs.-suzuki-v-strom-1050xt-43722.html?technika=1 Lamborghini Gallardo specs, 0-60, quarter mile, lap times - FastestLaps.com. Lap times, performance data and vehicle specs - FastestLaps.com [online]. Copyright © FastestLaps.com 2023 [cit. 02.05.2023]. Dostupné z: https://fastestlaps.com/models/lamborghini-gallardo Petr Pavel citáty (5 citátů) | Citáty slavných osobností. Citáty slavných osobností: Největší sbírka citátů, myšlenek a aforismů [online]. [cit. 14.04.2023] Dostupné z: https://citaty.net/autori/petr-pavel/ Portál ČHMÚ : Historická data : Počasí : Základní informace. Portál ČHMÚ : Home [online]. [cit. 15.04.2023]. Dostupné z: https://www.chmi.cz/historicka-data/pocasi/zakladni-informace Zdroj obrázku: The 37 Best Sport Motorcycle Memes - TunedTrends | Motorcycle memes, Motorcycle humor, Sport motorcycle. Pinterest - India [online]. [cit. 02.05.2023] Dostupné z: https://in.pinterest.com/pin/318770479882130927/